lördag 12 mars 2011

Att beskydda de sina




Jag försvarar mina barn. Beskyddar de mina. Som en lejoninna. Familjen är den kärna jag utgår ifrån. Som en mamma. Som alla mammor borde. Men så är det ju inte, eller hur? Gång på gång ser man hur mödrar omilt puffar sina barns behov åt sidan för att sätta sina egna först. Tvingar sina små att bli en jämnårig. Vidrigt.

Jag tycker inte det är okej när man ser tolv- trettonåriga flickor bete sig som en tjugoåringar. Det är inte ok att skicka sina små söner till affären med inköpslistor. Det handlar om ansvar som vi har som vuxna. De har ett helt liv med vuxenhet. Bevara dom för guds skull..
Jag blir så frustrerad när man hör föräldrar gulla och dalta med barn enbart för att vinna på det själva. Nej jag är inte felfri, jag gör misstag, det hör till. Men inte medvetet, det är skillnaden.
Aldrig medvetet.

Om man istället kunde se sina barn.. och man, flickvän eller vad man nu har för social status bli något heligt, något man jobbar för, något man ömmar för så kanske vi inte skulle ha femtonåriga flickor som släpper till för vem som helst. Vi kanske kunde stärka våra söner, och kanske kunde vi undvika en del problem som är fullständigt onödiga.
Eller? Vad tror ni?

2 kommentarer:

  1. Har smygläst din blogg ett par ggr, har aldrig hållit med som nu.. word! Förstår dock inte; "Jag blir så frustrerad när man hör föräldrar gulla och dalta med barn enbart för att vinna på det själva." Say what?
    Sen tänker jag själv skicka Ville till coop med en inköpslista i näven inom en hyfsat snar framtid, för att ge honom självkänsla, tror dock inte att han klarar det riktigt än.

    SvaraRadera
  2. Med gulla och dalta menade jag mer föräldrar som bara gör det i vissa sammanhang, för att det ska se bra ut inför andra. Visst kan man skicka sina barn till coop om de är redo för det men många utgår från deras ålder, du vet " han är tio, han klarar gå till affären" och så är det ju inte alltid. Jag menar att man måste vara flexibel som förälder inte bara lägga det på en nivå som passar en själv. dessutom vet jag att Ville är en bra kille, det kommer han säkert klara galant

    SvaraRadera